Asymetria u dzieci przedwcześnie urodzonych to częsty problem, podobnie jak zaburzenia sensoryczne i trudności w samoregulacji. Wcześniaki, z racji niedojrzałości układu nerwowego, wymagają szczególnej uwagi w ocenie oraz indywidualnego planowania interwencji terapeutycznych. W dzisiejszym artykule omawiamy, jak rozpoznać najczęstsze trudności u pacjentów urodzonych przedwcześnie. Wyjaśniamy też, jak skutecznie wspierać ich rozwój poprzez odpowiednie techniki fizjoterapeutyczne oraz pracę z rodzicami.
Czytaj więcej:
- Problemy kliniczne, w tym asymetria u dzieci przedwcześnie urodzonych
- Jak rozpoznać zaburzenia sensoryczne i inne problemy u dzieci?
- Jak wspierać rozwój wcześniaków?
- Terapia dziecka urodzonego przedwcześnie – zapraszamy na kurs
Problemy kliniczne, w tym asymetria u dzieci przedwcześnie urodzonych
Dzieci urodzone przedwcześnie są szczególnie narażone na zaburzenia neurorozwojowe wynikające z niedojrzałości ośrodkowego układu nerwowego. Jednym z najczęstszych problemów obserwowanych w tej grupie jest asymetria u dzieci, która może przejawiać się w ustawieniu głowy, napięciu mięśniowym czy jakości wzorców ruchowych. Ograniczona zdolność do samoregulacji – w tym trudności z wyciszaniem się, adaptacją do bodźców czy samodzielnym zasypianiem – dodatkowo utrudnia rozwój funkcjonalny. Powszechnym problemem są także zaburzenia sensoryczne u dzieci, które często towarzyszą pozostałym trudnościom. W takich przypadkach konieczne jest odpowiednie wsparcie wcześniaka w rozwoju.
Jeśli chodzi o zaburzenia sensoryczne u dzieci, objawy mogą obejmować nadmierną lub obniżoną wrażliwość na dotyk, dźwięki czy bodźce wzrokowe, trudności w zmianie pozycji, niepokój ruchowy lub bierność. Wcześniaki mogą też mieć kłopoty z regulacją rytmu snu i czuwania, trudności w karmieniu oraz osłabioną reakcję na otoczenie. Połączenie asymetrii, zaburzeń sensorycznych i deficytów w samoregulacji wpływa na rozwój motoryczny, społeczny i emocjonalny dziecka, dlatego wymaga odpowiednio szybkiej interwencji.
Jak rozpoznać zaburzenia sensoryczne i inne problemy u dzieci?
Wczesna i precyzyjna diagnostyka oparta na zasadach Evidence-Based Medicine jest kluczowa w ocenie rozwoju wcześniaków. Asymetria, problemy z samoregulacją i zaburzenia sensoryczne u dzieci bywają trudne do zauważenia przez rodziców. Oprócz szczegółowego wywiadu ważna jest więc uważna obserwacja dziecka i przeprowadzenie kompleksowej oceny jego stanu. Analiza reakcji na bodźce, sposobu przyjmowania pokarmu, rytmu snu czy sposobu kontaktowania się z otoczeniem pozwalają wykryć nieprawidłowości na bardzo wczesnym etapie. Problemy, takie jak zaburzenia sensoryczne u dzieci, mają różne objawy, dlatego niezbędne jest całościowe spojrzenie na pacjenta, uwzględniając jego indywidualne potrzeby i kontekst kliniczny.
Jak wspierać rozwój wcześniaków?
Jak postępować, gdy stwierdzimy asymetrię czy zaburzenia sensoryczne u dzieci? Jak leczyć wcześniaki? Wspieranie rozwoju przedwcześnie urodzonych pacjentów wymaga uwzględnienia ich potrzeb rozwojowych i neurologicznych. Duże znaczenie mają m.in.:
- odpowiednie pozycjonowanie,
- terapia posturalna,
- praca nad regulacją napięcia mięśniowego,
- wsparcie procesów integracji sensorycznej.
Co istotne, fizjoterapeuta powinien zaangażować w proces również rodziców. Ważne jest, aby nauczyć ich, jak wspierać dziecko w codziennych czynnościach, karmieniu czy zabawie. Osoby zainteresowane rozwijaniem kompetencji w tym obszarze mogą zdecydować się na specjalistyczne kursy dla fizjoterapeutów, które w kompleksowy sposób przygotowują do pracy z pacjentem i jego opiekunami.
Terapia dziecka urodzonego przedwcześnie – zapraszamy na kurs
Chcesz wiedzieć, jak rozpoznać asymetrię, trudności z samoregulacją i zaburzenia sensoryczne u dzieci? Jak leczyć wcześniaki i wspierać ich rozwój? Skorzystaj z naszej oferty: kursy stacjonarne dla fizjoterapeutów. Prowadzimy m.in. szkolenie Terapia dziecka urodzonego przedwcześnie, które przygotowuje do diagnozowania i prowadzenia terapii dzieci przedwcześnie urodzonych – z uwzględnieniem pracy nad asymetrią, integracją sensoryczną i wsparciem samoregulacji.
Szkolenie prowadzi mgr Beata Wasicka – fizjoterapeutka, instruktorka koncepcji NDT Bobath i instruktorka Zoga Therapy w pediatrii. Posiada bogate doświadczenie kliniczne i edukacyjne, a jej wiedza opiera się na licznych szkoleniach z zakresu terapii neurorozwojowej oraz wczesnej diagnostyki zaburzeń rozwoju. To kurs dla specjalistów, którzy chcą rozszerzyć swoje kompetencje w pracy z wcześniakiem. Zapraszamy do zapisów – istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie szkolenia.