Do gabinetów fizjoterapii często trafiają dzieci zmagające się z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, które ograniczają ich funkcjonowanie. Sprzężona niepełnosprawność wymaga od terapeutów wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z małymi pacjentami – zwłaszcza w zakresie wsparcia ich podstawowych zasobów funkcjonalnych. Jedną z metod terapeutycznych stosowanych w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami jest fizjowidzenie, które skupia się na wzmocnieniu potencjału dziecka w zakresie funkcji wzrokowych i ruchowych. W dzisiejszym artykule przyglądamy się bliżej tej unikalnej metodzie terapii.

Czym jest sprzężona niepełnosprawność?

Sprzężona niepełnosprawność to termin stosowany w odniesieniu do osób, u których występuje jednocześnie więcej niż jeden rodzaj niepełnosprawności wywołany tym samym czynnikiem. Może to być kombinacja różnych form niepełnosprawności fizycznej, intelektualnej oraz sensorycznej (jak na przykład słabowidzenie i niedosłyszenie), a także zaburzeń zachowania czy zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Niepełnosprawność sprzężona może znacząco wpływać na codzienne życie danej osoby, ograniczać jej kompetencje ruchowe oraz poznawcze. Terapia musi być w tym przypadku dostosowana do indywidualnych potrzeb – często obejmuje współpracę specjalistów z kilku dziedzin. Duże znaczenie dla osób ze sprzężoną niepełnosprawnością, zarówno dorosłych, jak i dzieci, ma odpowiednio zaplanowana fizjoterapia. Jedną z najbardziej unikalnych form terapii jest fizjowidzenie, ukierunkowane na pracę z dziećmi dotkniętymi ograniczonymi możliwościami wzrokowymi.

Na czym polega fizjowidzenie?

Fizjowidzenie to metoda terapii, której celem jest wsparcie podstawowych zasobów funkcjonalnych dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością. Opiera się na wiedzy z zakresu fizjoterapii, tyflopedagogiki, terapii widzenia oraz pedagogiki. Terapia dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością pozwala wzmocnić ich potencjał, zwiększyć szanse wykorzystania uszkodzonego wzroku do zabawy i rozwijania kompetencji poznawczych oraz komunikacyjnych. Zakłada wykorzystanie specjalnie opracowanych i przygotowanych do potrzeb dziecka pomocy, które są dostosowane do jego możliwości wzrokowych.

Fizjoterapeuci stosujący w swojej praktyce fizjowidzenie muszą posiadać wiedzę i umiejętności w zakresie tego, jak wspomagać kontrolę posturalną dziecka i w jaki sposób korzystać z widzenia, tak by pacjent odnosił jak największe sukcesy w aktywności i kompetencjach własnych. Podstawą ich działań każdorazowo powinna być dokładna ocena i badanie pacjenta pod kątem wzrokowym, funkcjonalnym oraz motorycznym.

Zapisz się na interdyscyplinarne szkolenie z fizjowidzenia

Chcesz rozszerzyć swoje kompetencje zawodowe w zakresie fizjowidzenia? Niepełnosprawność sprzężona u dziecka może stanowić duże wyzwanie terapeutyczne, dlatego warto rozwijać swoje umiejętności o innowacyjne metody terapii widzenia i ruchu. W Odnovie organizujemy interdyscyplinarny kurs Fizjowidzenie prowadzony przez dwie instruktorki:

  • mgr Beatę Wasicką, doświadczoną fizjoterapeutkę i instruktorkę koncepcji NDT Bobath,
  • mgr Agatę Hołubowicz, która specjalizuje się w terapii widzenia, tyflopedagogice i oligofrenopedagogice.

Program szkolenia obejmuje takie zagadnienia, jak ocena funkcjonalna, ocena funkcji wzrokowych oraz ocena wzorców posturalnych dziecka. Kursanci mają też szansę opanować techniki wsparcia, pozycjonowania i rozwijania określonych celów terapeutycznych. Nasz kurs dla fizjoterapeutów to doskonała okazja, by zdobyć wiedzę teoretyczną, a przede wszystkim opanować umiejętności praktyczne niezbędne do skutecznej pracy z dziećmi ze sprzężoną niepełnosprawnością. Zapraszamy do zapisów – wybierając Odnovę, możesz starać się o dofinansowanie szkolenia i uzyskać bezpłatne wsparcie w tym zakresie.

Ostatnie aktualności