Metody diagnozy i terapii w fizjoterapii pediatrycznej z elementami wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Kurs dla fizjoterapeutów, lekarzy, pielęgniarek i położnych, terapeutów zajęciowych, psychologów, logopedów, studentów fizjoterapii od 3 roku.
Opis kursu
Kurs skierowany jest do osób pracujących z dziećmi z najczęstszymi diagnozami, m. in. asymetria, podwyższone lub obniżone napięcie mięśniowe, kręcz szyi, dysplazja bioder, którzy chcą poznać zasady obserwacji i diagnozy, techniki oraz sposoby pracy z uwzględnieniem kompleksowego podejścia do małego pacjenta.
TERMINY
- Bydgoszcz 25-26.03.2023
- Bydgoszcz 1-2.07.2023
- Bydgoszcz 9-10.12.2023
Celem szkolenia jest przygotowanie teoretyczne jak i praktyczne do prowadzenia diagnozy rozwoju dziecka, nauka obserwacji pacjenta oraz przygotowanie uczestników do planowania i prowadzenia pracy terapeutycznej nakierowanej na wspomaganie rozwoju dziecka; poznanie możliwości współpracy specjalistów w zespołach wczesnego wspomagania rozwoju. Uczestnicy nauczą się konstruować indywidualne programy terapeutyczne i stymulować rozwój dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami z wykorzystaniem rozmaitych form i metod pracy.
Podczas kursu:
- otrzymasz ogromną dawkę wiedzy praktycznej z wykorzystaniem znanych metod neurorozwojowych popartą wieloletnim doświadczeniem prowadzących kurs – terapeutów metody NDT Bobath oraz Vojty
- nauczysz się konstruować indywidualne programy terapeutyczne i stymulować rozwój dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami
- pracujemy zarówno na lalkach, jak również demonstrujemy zaburzenia na małych pacjentach i proponujemy terapię
- omówimy zagadnienie skali rozwojowych,
Umiejętności, które zdobędziesz podczas kursu:
- nauczysz się stymulacji rozwoju dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami z wykorzystaniem rozmaitych form i metod pracy
- nauczysz się analizy ilościowej i jakościowej prawidłowego rozwoju w 1 roku życia dziecka w aspekcie gromadzenia doświadczeń sensomotorycznych
- poznasz najczęstsze zaburzenia rozwoju motorycznego dziecka 0 – 12 miesięcy
- otrzymasz przygotowanie praktyczne do prowadzenia diagnozy rozwoju dziecka
- nauczysz się planować przebieg terapii dziecka w wieku 0-12 miesięcy
- nauczysz się instruktażu pielęgnacyjnego
- poznasz możliwości współpracy specjalistów w zespołach wczesnego wspomagania rozwoju
Po zakończeniu szkolenia uczestnik:
- zna uwarunkowania prawidłowego rozwoju dziecka
- potrafi przeprowadzić obserwację i wstępną diagnozę rozwoju dziecka 0-18 mż,
- analizuje w sposób ilościowy i jakościowy prawidłowy rozwój dziecka w pierwszym roku życia dziecka w aspekcie gromadzenia doświadczeń sensomotorycznych
- potrafi przeprowadzić instruktażu pielęgnacyjny niemowlaka
- zna najczęstsze zaburzenia rozwoju motorycznego 0 – 12 miesięcy
- posiada wiedzę z podstaw teoretycznych usprawniania neurorozwojowego dziecka ryzyka.
- potrafi odpowiednio dopasować pomoce codziennego użytku stosowane przez rodziców (nosidła, siedziska, zabawki itp.) – analizując ich sens, przydatność oraz ewentualne konsekwencje stosowania.
- potrafi zaplanować program terapeutyczny dziecka nakierowany na wspomaganie rozwoju dziecka
- potrafi wprowadzić sekwencje ruchowe z rozwoju fizjologicznego do terapii małego dziecka
Program
Dzień I
Ontogeneza w pierwszym roku życia, prawidłowy rozwój motoryczny w wymiarze ilościowym i jakościowym. (A. Sebastian)
Motoryka spontaniczna 0-3 miesiąc życia (A. Sebastian, A. Strączyńska)
Motoryka spontaniczna 3-6 miesiąc życia (A. Sebastian, A. Strączyńska)
Motoryka spontaniczna 6-8 miesiąc życia. (A. Sebastian, A. Strączyńska)
Motoryka spontaniczna 8-12 miesiąc życia. (A. Sebastian, A. Strączyńska)
Dziecko z zaburzeniami motorycznymi, demonstracja pacjenta, propozycja terapii
(A. Sebastian, A. Strączyńska)
Pediatryczne skale funkcjonalne. Najczęstsze zaburzenia w rozwoju motorycznym 0-12 miesięcy. (A. Strączyńska)
Ocena rozwoju psychoruchowego pacjenta w wieku 0-12 miesięcy – analiza filmu, praca w grupach, dyskusja (A. Sebastian, A. Strączyńska)
Dzień II
Instruktaż pielęgnacyjny – ćwiczenia na lalkach. Stymulacja rozwoju dziecka w wieku 0-12 miesięcy poprzez zabawy ruchowe. (A. Strączyńska)
Dziecko z zaburzeniami motorycznymi, demonstracja pacjenta, propozycja terapii
(A. Sebastian, A. Strączyńska)
Najczęstsze zaburzenia rozwoju motorycznego 0 – 12 miesięcy analiza na przykładzie
(A. Sebastian, A. Strączyńska)
Nosidełka i inne pomoce codziennego użytku stosowane przez rodziców – ich sens oraz ewentualne konsekwencje stosowania (A. Sebastian)
KURSANT OTRZYMUJE:
- materiały szkoleniowe
- certyfikat ukończenia kursu
MIEJSCE i GODZINY
Uczestnicy zostaną poinformowani mailowo o dokładnym miejscu i godzinach szkolenia.