Skip to content
Kurs

Funkcjonalny trening sensomotoryczny

Kurs dla fizjoterapeutów, studentów fizjoterapii, instruktorów fitness, crossfit

Zapisz się na kurs

Opis kursu

W fizjoterapii pooperacyjnej i pourazowej odbudowa prawidłowego czucia głębokiego jest jednym z najważniejszych zadań dla terapeuty.

Czas trwania: 10 godz. dydaktycznych/1 dzień

TERMINY

  • 28.11.2020

Trening sensomotoryczny inaczej zwany treningiem priopriocepcji, równoważnym lub czucia głębokiego powoduje odtworzenie zniszczonych receptorów lub przejęcie ich funkcji przez inne struktury, uczy nasze ciało reagowania na nieprzewidziane bodźce, usprawnia reakcję motoryczną, a także  wyzncza nowe wzorce ruchowe.

Jeśli pracujesz z pacjentem, sportowcem, osobą aktywną fizycznie i chcesz osiągać świetne rezultaty terapii czy treningu sportowego ten kurs jest dla Ciebie. Trening funkcjonalny wywodzi się z funkcjonalnych metod fizjoterapeutycznych. Ze względu na dużą efektywność jest wykorzystywany w sporcie zarówno w pracy z zawodnikami jak i osobami rekreacyjnie uprawiającymi sport oraz w terapii pacjentów ortopedycznych. Nie ma możliwości właściwego i efektywnego przeprowadzenia treningu funkcjonalnego bez podstawowej wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i biomechaniki. Na szkoleniu powiemy o naukowych fundamentach wiedzy z zakresu zdolności koordynacji, omówimy i scharakteryzujemy ruch oraz system motoryczny. Powiemy o czuciu głębokim i jego znaczeniu w życiu codziennym, w sporcie, w leczeniu chorych po urazach. Dowiesz się o stabilizacji stawowej i charakterystyce pracy mięśni.

UCZESTNIK KURSU ZDOBĘDZIE WIEDZĘ:

  • jak efektywniej prowadzić trening i osiągać lepsze wyniki
  • jak pracować funkcjonalnie
  • jak w prosty sposób utrudnić ćwiczenie
  • jak chronić stawy przed przypadkowym urazem
  • jak ćwiczyć równowagę
  • nt. różnych sposobów pracy mięśniowej

Propriocepcja, czyli czucie głębokie jest zmysłem orientacji ułożenia części własnego ciała. Receptory tego zmysłu znajdują się w mięśniach i ścięgnach. Dostarczają mózgowi informacji o napięciu mięśniowym. Dzięki temu zmysłowi wiemy jak ułożone są nasze kończyny bez patrzenia. Ćwiczenia proprioceptywne należą do treningu funkcjonalnego, poprawiającego określone funkcje i zdolności motoryczne.

Odpowiednia reakcja motoryczna na nagłe zmiany w otoczeniu, podłożu, może znacznie obniżyć ryzyko urazów. Trening wskazany jest dla każdego, a szczególnie dla ludzi uprawiających sport (poprawa kondycji), osób starszych (zmniejszenie ryzyka upadków) i po urazach (powrót do sprawności). Podlega na stymulowaniu odruchowych mechanizmów kontroli, ustawienia ciała poprzez ćwiczenia równoważne statyczne i dynamiczne, najczęściej w niestabilnych pozycjach (np. na jednej nocy) oraz ćwiczenia bez kontroli wzrokowej.

Tego rodzaju ćwiczenia wykonywane funkcjonalnie i wielopłaszczyznowo, a z uwzględnieniem taśm anatomicznych przynoszą najlepsze rezultaty. 

Trening sensomotoryczny wykorzystuje się jako przygotowanie w każdej dyscyplinie sportowej. Polega na wzmacnianiu wzorca ruchowego charakterystycznego dla danej dyscypliny. Prawidłowa integracja w obrębie układu propriocepcji jest niezbędna do dobrego rozwoju mięśni.

CZYTAJ WIĘCEJ

Program

Część I. Teoretyczna (2 h dydaktyczne)

1. Równowaga
– Podział
– Czynniki równowagi
– Wpływ równowagi na kości, chrząstki, ścięgna, więzadła i mięśnie
– Rodzaje
– Równowaga a wiek
– Etapy kształtowania równowagi (mobilność, stabilność, mobilność a stabilność, koordynacja, zręczność)
a) Mobilność (prawidłowe zakresy ruchów, prawidłowa siła mięśniowa)
b) Stabilność statyczna (zależność pomiędzy tułowiem, kolanem, stawem kolanowym, stopą)
2. Otwarty i zamknięty łańcuch kinematyczny, a trening funkcjonalny.
3. Koordynacja ruchowa, a stabilność dynamiczna.
– Sterowanie ruchem (sterowanie a koordynacja)
– Wyznaczniki koordynacji (umiejętność reakcji, umiejętność przystosowania, umiejętność różnicowania ruchu)
– Zręczność a stabilność reaktywna
– Wyznaczniki zręczności
– Funkcjonalna niestabilność
– Łuk odruchowy
– Sprzężenie zwrotne
– Odruch więzadłowo – mięśniowy
4. Sensoryczny układ ruchu – priopriocepcja.
– Receptory prioprioceptywne
– Dlaczego propriocepcja jest tak ważna ?
– Co dzieje się w przypadku zaburzenia procesów kontroli nerwowo-mięśniowej i czucia głębokiego?
– Czy urazy i schorzenia wpływają na zmiany w propriocepcji/kinestezji i kontroli nerwowo-mięśniowej stawów?
– Jakie jest znaczenie propriocepcji i kontroli nerwowo mięśniowej dla funkcjonowania stawów?
– Przyczyny nieprawidłowego funkcjonowania układu sensomotorycznego
– Wskazania i przeciwwskazania dla ćwiczeń propriocepcji
– Trening funkcjonalny
5. Ćwiczenia równowagi – zasady, dobór grup, testy.
• Równowaga statyczna
• Równowaga dynamiczna
• Równowaga dynamiczna w utrudnionych warunkach
• Równowaga reaktywna – po zakończonym ruchu
6. Sprzęt wykorzystywany w treningu funkcjonalnym.

Cześć II. Praktyczna (8 h dydaktycznych)
1. Ćwiczenia bebealanced
2. Główne zasady
3. Dobór grupy ćwiczącej
• Seniorzy
• Sportowcy
• Kobiety
• Dzieci
• Osoby wymagające rehabilitacji
2. Testy równowagi
3. Ćwiczenia kręgosłupa
4. Ćwiczenia stabilizacji głębokiej
5. Ćwiczenia kardio
6. Ćwiczenia funkcjonalne
7. Praca w grupach.

10 godz. (1 dni)
cena: 350 zł

KURSANT OTRZYMUJE:

  • materiały szkoleniowe
  • certyfikat ukończenia kursu w języku polskim i angielskim

MIEJSCE i GODZINY

Uczestnicy zostaną poinformowani mailowo o dokładnym miejscu i godzinach szkolenia.

Zapisz się na kurs
















Dane do faktury (PRACODAWCY):






Zapisz się na kurs
















Dane do faktury (PRACODAWCY):






Zapisz się na kurs
















Dane do faktury (PRACODAWCY):






Zapisz się na kurs









Dane do faktury (PRACODAWCY):






Wyślij zgłoszenie









Dane do faktury (PRACODAWCY):






Sprawdź dostępne terminy kursów i warsztatów.

×
Dofinansowanie z krajowego funduszu szkoleniowego