Trójwymiarowa manualna terapia stóp na neurofizjologicznych podstawach wg metody Barbary Zukunft-Huber
Kurs dla fizjoterapeutów oraz lekarzy (szczególnie pediatrów, ortopedów)
Opis kursu
Kurs dla osób zainteresowanych trójwymiarową manualną terapią wad stóp u dzieci wg metody przez Barbarę Zunkunft – Huber.
Cena: 2 600 zł
TERMINY
Trójwymiarowa manualna terapia stóp na podstawach neurofizjologicznych jest oparta na podstawach neurofizjologicznych. Wszystkie stosowane w niej ćwiczenia/pozycje mają swoje uzasadnienie i odzwierciedlenie w prawidłowym rozwoju ruchowym, a techniki rozciągania, korekcji zgodne są z fizjologią.
Metoda ta składa się z jasno określonej diagnostyki, w której ocenia się nie samą stopę, czy też nogę, ale całą postawę oraz wzorce ruchowe w jakich dziecko funkcjonuje z oczywistym uwzględnieniem kończyn dolnych. Terapia ta stanowi podstawę do wczesnego diagnozowania i leczenia nieprawidłowego ustawienia stóp.
Przeprowadzone zostają określone chwyty diagnostyczne i badanie wg opracowanego schematu. Na podstawie tak przeprowadzonej szczegółowej oceny, przechodzi się do ustalenia programu ćwiczeń, których celem jest przywrócenie prawidłowego ustawienia, prawidłowej pracy kończyn dolnych w fizjologicznych wzorcach ruchowych. Następnie, po wykonanych ćwiczeniach stosuje się bandaże, które podtrzymują efekt terapii poprzez takie zawinięcie, które stymuluje stopę do prawidłowego ustawienia. Aby efekty terapii się utrwalały terapia musi być codziennie kontynuowana przez rodziców w domu.
Metoda znajduje zastosowanie w przypadku następujących wad stóp:
- stopa płasko–koślawa
- stopa końsko – szpotawa
- stopa szpotawa (przywiedzione przodostopie)
- stopa serpentynowa
- stopa piętowa
- innych rzadszych wad stóp
- w przypadku zaburzeń w ukształtowaniu osi kończyn dolnych, m.in. w szpotawości i koślawości nóg poza granicami fizjologii i innych.
Program
Dzień 1 | 10.00 – 18.00
10.00 – 12.00
Teoria prawidłowego i patologicznego rozwoju stóp w leżeniu na plecach, brzuchu i boku.
Ćwiczenia sekwencji ruchowych w grupie.
12.00 – 12.15
Przerwa kawowa
12.15 – 13.30
Teoria prawidłowego i patologicznego rozwoju stóp w leżeniu na plecach, brzuchu i boku.
Ćwiczenia sekwencji ruchowych w grupie.
13.30 – 14.30
Przerwa obiadowa
14.30 – 15.30
Prezentacja arkusza badania rozwoju motorycznego. Ćwiczenia chwytów na lalkach.
15.30 – 16.00
Praca z pacjentem, prezentacja chwytu diagnostycznego biodro – stopa na przykładzie zdrowego niemowlęcia w wieku 3-6 miesięcy. Demonstracja chwytu diagnostycznego biodro – stopa w leżeniu na plecach i na brzuchu. 1. Demo.
16.00 – 16.15
Przerwa kawowa
16.15 – 17.00
C.d. sekwencji ruchowych rozwoju motorycznego.
17.00 – 18.00
Zmiana ustawienia kończyn dolnych: od nóg szpotawych, przez koślawe do prostych. Odróżnienie fizjologicznej koślawości stóp od patologii. Obuwie dla dzieci. Czy wkładki do butów mają sens?
Dzień 2 | 10.00 – 18.00
10.00 – 11.00
Krótkie podsumowanie pierwszego dnia szkolenia. Powtórzenie chwytu diagnostycznego na przykładzie pacjenta. Pokaz z udziałem niemowlęcia w wieku ok. 5 miesięcy. 2. Demo. (pacjent o 10.30)
11.00 – 11.30
Zajęcia teoretyczne: stopa płasko-koślawa
11.30 – 11.45
Przerwa kawowa
11.45 – 13.30
C.d. Zajęcia teoretyczne: stopa płasko-koślawa, wrodzona stopa płasko-koślawa (pion kości skokowej). Ćwiczenia chwytów mobilizujących w podgrupach i bandażowanie na lalkach.
Ocena osi kończyn dolnych wśród uczestników. Każdemu bandażowana jest stopa (bandaż na stopę płasko-koślawą). Uczestnicy powinni pozostawić te bandaże na stopach aż do wieczora. W trakcie ćwiczeń praktycznych uczestnicy są dzieleni na dwie podgrupy. Jedna z grup ma przerwę, którą wykorzystuje na wspólne ćwiczenie i powtarzanie chwytów. Druga grupa pracuje w tym czasie z instruktorką.
13.30 – 14.30
Przerwa obiadowa
14.30 – 16.30
Cd. Tematu stopy płasko-koślawej, pionu kości skokowej, aż do kąta przodoskręcenia.
14.30 Pokaz z udziałem niemowlęcia (ewentualnie ze stopą płasko koślawą lub zdrowego w wieku do 5 miesięcy. Trzecie dziecko / ew. dziecko chodzące ze stopą płasko-koślawą 3. Demo
16.30 – 16.45
Przerwa kawowa
16.45 – 18.00
Zajęcia teoretyczne: stopa piętowa. Chwyty mobilizacyjne, bandażowanie na lalkach.
Dzień 3 | 10.00 – 18.00
10.00 – 11.00
Powtórka i praca z pacjentem
10.30 – 11.00 (niemowlę do 5 miesięcy, w miarę możliwości ze stopą koślawą lub niemowlę zdrowe). Praca z pacjentem obejmuje prezentację, a nie pełną terapię.4. Demo
11.00 – 11.45
Nieprawidłowe ustawienie osi nóg wraz z terapią, spastyczna stopa płasko-koślawa w ustawieniu końskim. Trzy najważniejsze ćwiczenia wykonywane z dzieckiem z MPDz: 1 na przykurcze w obrębie ramion i kończyn górnych; 2 na skurcz przywodzicieli; 3 na stopy końsko-płasko-koślawe
11.45 – 12.00
Przerwa kawowa
12.00 – 13.30
Nieprawidłowe ustawienie osi nóg wraz z terapią, spastyczna stopa płasko-koślawa w ustawieniu końskim. Trzy najważniejsze ćwiczenia wykonywane z dzieckiem z MPDz: 1 na przykurcze w obrębie ramion i kończyn górnych; 2 na skurcz przywodzicieli; 3 na stopy końsko-płasko-koślawe
13.30 – 14.15
Przerwa obiadowa
14.15 – 15.00
Dziecko z diparezą spastyczną – ok. 2 letnie – 5. Demokind. Praca z pacjentem
15.00- 15.45
Trzy najważniejsze ćwiczenia wykonywane z dzieckiem z MPDz: 1 na przykurcze w obrębie ramion i kończyn górnych; 2 na skurcz przywodzicieli; 3 na stopy końsko-płasko-koślawe
15.45 – 16.00
Przerwa kawowa.
16.00 – 18.00
Teoria: stopa przywiedzeniowa, serpentynowa i końsko -szpotawa. Ćwiczenia chwytów mobilizacyjnych i bandażowanie – ćwiczenia na lalkach i w grupie uczestników.
17.00 – 17.30
Niemowlę lub małe dziecko ze stopą przywiedzeniową – 6. Demo
Dzień 4 | 9.00 – ok.16.00
9.00 – 12.00
Cd. teorii stopy końsko-szpotawej. Ćwiczenia korekcyjnych chwytów mobilizujących w obszarze podskokowym. Ćwiczenia do odwiedzenia z derotacją i na stopę końską.
12.00 – 13.00
Powtórzenie treści szkolenia na bazie skryptu.
Powtórzenie i praca z pacjentem 12.30 – 13.00 z udziałem niemowlęcia, najlepiej ze stopą przywiedzeniową lub końsko-szpotawą (7. Demo) w wieku do 5 miesięcy. Zamiast niemowlęcia ze stopą przywiedzeniową lub końsko-szpotawą może być zdrowe dziecko. Jest to pokaz, a nie dłuższa terapia.
13.00 – 13.45
Przerwa obiadowa
13.45 – 14.00
Certyfikaty
14.00 – 16.00
Praca z pacjentem. Opracowanie planu terapii dla 4 dzieci, co pół godziny dziecko. Mile widziani pacjenci uczestników szkolenia. Nie więcej niż 4 dzieci. Oczywiście mogą być także dzieci z mpdz.
Każdy z uczestników może też dodatkowo przyprowadzić pacjenta z własnego gabinetu na tę część szkolenia: w celach szkoleniowych, konsultacyjnych i w celu wypracowania planu terapeutycznego.
W ramach niniejszego planu mogą wystąpić przesunięcia czasowe.
W czasie ćwiczeń praktycznych uczestnicy są dzieleni na 2 grupy. Jedna grupa ćwiczy, druga ma w tym czasie przerwę.
Jako pacjentów można zgłaszać tylko takie dzieci, które współpracują z terapeutą i nadają się na pacjentów pokazowych na szkoleniu.
KURSANT OTRZYMUJE:
- najnowsze wydanie książki: Trójwymiarowa manualna terapia wad stóp u dzieci” Barbara Zukunft- Huber, red. wyd. pol. Katarzyna Hrynyszyn
- materiały szkoleniowe
- certyfikat w języku polskim i angielskim
MIEJSCE i GODZINY
Uczestnicy zostaną poinformowani mailowo 10-12 dni przed terminem szkolenia o dokładnym miejscu i godzinach kursu.
Zobacz również inne kursy: