Zaburzenia sensoryczne u niemowląt i dzieci poniżej 4 roku życia - wskazówki do diagnozy i terapii
Kurs dla fizjoterapeutów, terapeutów integracji sensorycznej, logopedów, neurologopedów, psychologów, pedagogów, osób pracujących z niemowlętami oraz małymi dziećmi
Opis kursu
Kurs przeznaczony dla osób chcących poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności diagnostyczne o trudności związane regulacją i zaburzania przetwarzania sensorycznego tej grupy dzieci.
TERMINY
- Warszawa 8-9.07.2023
- Bydgoszcz 28-29.10.2023
Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy na temat trudności z regulacją i przetwarzaniem bodźców sensorycznych u niemowląt i małych dzieci oraz zdobycie umiejętności diagnozowania tych trudności i konstruowania planu terapii.
Dzieci płaczliwe, „nieodkładalne”, reagujące lękowo na wiele bodźców, nadmiernie ruchliwe lub wycofane, zbyt brawurowe, wymagające kilkukrotnego powtarzania polecenia, z opóźnionym rozwojem mowy to coraz większe wyzwanie dla rodziców i terapeutów.
Umiejętność dokładnej obserwacji zachowań i reakcji dziecka na bodźce środowiskowe oraz wewnętrzne, jak i konstruowania prób klinicznych poparte wiedzą neurofizjologiczną, daje możliwości prawidłowego wsparcia rozwoju dziecka na wczesnych etapach rozwoju.
Czego dowiesz się na szkoleniu:
- co może być powodem trudnych zachowań oraz trudności z samoregulacją niemowlęcia i małego dziecka;
- jakie symptomy w zachowaniu dziecka wynikają z większej reaktywności;
- jak nadwrażliwość i podwrażliwość sensoryczna wpływa na zachowanie niemowlęcia i małego dziecka;
- jak może wyglądać diagnoza niemowlęcia i małego dziecka do 4 roku życia- jak konstruować próby diagnostyczne i jak je interpretować;
- jak postępować z dzieckiem aby poprawiać jego codzienne funkcjonowanie- dobór wskazówek dla rodzica;
Na szkoleniu nauczysz się:
- jak rozpoznawać symptomy trudności z regulacją u niemowląt
- jak konstruować próby diagnostyczne i jak je interpretować
- co powinno znaleźć się w wywiadzie z rodzicem
- jak rozpoznawać zaburzenia modulacji w obrębie zmysłów u dzieci 3-4 letnich
- jak prowadzić trapię z dziećmi z trudnościami z regulacją, będących w grupie ryzyka zaburzeń sensorycznych
- jak dobierać wskazówki dla rodziców
Program
Dzień I:
- Prawidłowy rozwój małego dziecka, z uwzględnieniem rozwoju procesów sensorycznych i wyhamowywania się odruchów pierwotnych – zajęcia praktyczne.
- Zaburzenia rozwoju psychomotorycznego w okresie wczesnoniemowlęcym a zdobywanie doświadczeń sensorycznych.
- Ocena funkcjonowania zmysłów u niemowlaka (na co zwrócić uwagę podczas wywiadu z rodzicem, odczytywanie symptomów zachowania dziecka podczas terapiimogących wskazywać na trudności z regulacją – analiza przypadków- filmy).
- Wcześniactwo a trudności z przetwarzaniem bodźców sensorycznych.
- Jak przeprowadzić diagnozę dziecka od 6 miesiąca- 2 roku życia -zajęcia praktyczne.
- Obserwacja diagnozy dziecka ( jak będzie możliwość).
- Dyskusja.
Dzień II:
- Rozwój sensomotoryczny dziecka w 3 i 4 roku życia.
- Konstruowanie prób klinicznych i zabaw badających wzorce motoryczne oraz reakcje na bodźce (dotykowe, przedsionkowe i proprioceptywne, słuchowe, wzrokowe) dla dzieci 2-4 roku życia.
- Diagnoza dziecka- obserwacja ( na żywo bądź na materiale filmowym).
- Wyciąganie wniosków z obserwacji dziecka.
- Dobór stymulacji i postępowania u dzieci z zaburzeniami samoregulacji i trudnościami sensorycznymi
KURSANT OTRZYMUJE:
- materiały szkoleniowe
- certyfikat w języku polskim i angielskim
MIEJSCE i GODZINY
Uczestnicy zostaną poinformowani mailowo o dokładnym miejscu i godzinach szkolenia.
Zobacz również inne kursy: